Zoekmachine optimalisatie | SEO

Zoekmachine optimalisatie

Categorie(ën): Zoekmachine optimalisatie

SEONiets is belangrijker dan een zoekmachine geoptimaliseerde website. Wanneer jij je website zo in elkaar zet dat zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google alle informatie heel gemakkelijk uit jouw creatie kan halen is het alleen nog maar wachten op groot succes. Er zijn ontelbaar veel trucs en handige weetjes die je kunt toepassen, maar in deze handleiding benoemen wij de meest belangrijke onderdelen als het gaat om zoekmachines optimalisatie oftewel SEO (Search Engine Optimization).

De title

Allereerst de title-tag, Google hecht hier het meeste waarde aan. De title moet alles zeggen over de pagina, en de woorden die het eerst komen zijn het belangrijkst. Ook wordt de title altijd weergegeven bij de zoekresultaten. Wees er dus zeker van dat je goed gebruik maakt van deze tag. De zoekwoorden voor jouw website moeten er in staan maar het moet ook een leesbare duidelijke zin of groep woorden blijven.

<title>Titel van je website</title>

Meta tags

Dan komen de meta tags, dit zijn de tags die echt alleen voor de zoekmachines zijn gemaakt. Hier kun je je beschrijving, keywords en overige informatie in kwijt. Al maakt Google geen gebruik meer van de keywords, is het toch verstandig om deze te gebruiken voor bijvoorbeeld Yahoo. De meta tag ‘description’ is degene waar je je het meest zorgen om moet maken. De zoekmachines proberen hier informatie over de website of pagina uit te halen. Los van deze twee meta tags zijn er nog opties voor onder andere robots en de copyright, je kunt er alles over lezen op Metatags.nl.

<meta tag="description">De beschrijving van jouw website</meta>

<meta tag="keywords">De, belangrijkste, zoekwoorden, voor, jouw, website</meta>

Duidelijke en nette URL’s

Gebruik geen nummers of algemene namen in je URL’s. De zoekwoorden voor jouw pagina’s moeten terugkomen in de links. Iets als www.website.nl/pagina1/categorie10/onderwerp 15 is absoluut niet aan te raden. De zoekmachines lezen jouw URL’s dus zorg ervoor dat de belangrijkste woorden er ook in staan. Het is het best als de naam van de pagina meteen komt na de link van de site zelf. www.website.nl/honden is voor Google duidelijk een pagina over honden.

Goede structuur

Alle pagina’s van jouw website moeten makkelijk te bereiken zijn. De zoekmachines hebben het liefst dat elke pagina óp elke pagina na één klik te bereiken is, maar helaas is dit niet bij alle websites mogelijk.

Ankertekst en nofollow

Als je een link op je website plaatst, maak dan duidelijk waar deze naar verwijst door gebruik te maken van een goede ‘ankertekst’. Benoemingen als “klik hier” is een schande, geef de links altijd beschrijvende namen. Als je een link toevoegt die verwijst naar een externe website, voeg dan de ‘nofollow-optie’ toe als de inhoud van de andere website niet compleet past bij de inhoud van de jouwe. Door de ‘nofollow’ weten de zoekmachines dat ze geen aandacht moeten besteden aan de link tussen jouw website en de andere. Als jouw website over honden gaat ziet de link naar een website over katten er als volgt uit:

<a href="http://www.katten.nl" rel="nofollow">Katten</a>

Valid (X)HTML

Maak gebruik van HTML zoals het moet. Lijsten zetten we netjes in de ul/li en de koppen geef je aan met h1 t/m h6 (zo ziet Google welke koppen belangrijk zijn). Om te controleren of de code van jouw website netjes zonder fouten geschreven is kun je de check doen met de W3 Validator.

SEO op internet

Los van alle tips die wij je nu hebben gegeven zijn er nog vele andere te vinden op het internet. Je kunt bijvoorbeeld een aantal handleidingen extra gebruiken met SEO Handleiding. Heb je geen zin om je website te optimaliseren voor zoekmachines maar wil je toch hoger komen in de zoekresultaten? Dan heb je pech, ga aan de slag!

Gerelateerde artikelen: