Waarom je wéér wordt geweigerd door Google AdSense

Waarom je wéér wordt geweigerd door Google AdSense

Iedereen die met zijn website geld wil verdienen en op zoek gaat naar de beste manier om advertenties op zijn website te krijgen, komt in zijn zoektocht al snel tot de conclusie dat Google AdSense het gedroomde platform is. Met AdSense verdien je simpelweg het meeste geld in de snelste tijd. Maar om van deze dienst gebruik te kunnen maken, moet je geaccepteerd worden. Het team dat daarvoor verantwoordelijk is, doet dat handmatig, en is zeer streng.

De meest gemaakte fouten

Aan het grootste deel van de fouten die mensen maken wanneer zij zich aanmelden, hoeven we niet al te veel woorden vuil te maken. Lelijke websites, chaotische websites, onduidelijke websites, lange lappen nietzeggende tekst, een wirwar van advertenties met een heel klein beetje originele content: het zijn allemaal voorbeelden van inzendingen die vanzelfsprekend bij voorbaat al geen kans maken. Zoals gezegd: Google is streng.

Het privacybeleid

Maar zelfs als je een aantrekkelijke, gebruikersvriendelijke, duidelijke website hebt met originele teksten die de bezoeker echt iets bieden, dan nog kun je in de problemen komen. Dit is het punt waarop webmasters geneigd zijn hun laptop uit het raam te gooien. Haal diep adem en wees gerust, want het enige dat je nodig hebt is een privacybeleid.

In de algemene voorwaarden meldt Google het volgende (laat je niet afschrikken door de wollige taal, het gaat alleen even om de kern):

U zorgt ervoor dat te allen tijde dat u de Services gebruikt, de Property’s een duidelijk gemarkeerd en gemakkelijk toegankelijk privacybeleid hebben dat eindgebruikers voorziet van duidelijke en uitgebreide informatie over cookies, apparaatspecifieke informatie, locatiegegevens en andere gegevens die worden opgeslagen op, geopend op of verzameld van apparaten van eindgebruikers in verband met de Services, waaronder, zoals van toepassing, informatie over opties voor eindgebruikers met betrekking tot cookiebeheer. Waar dergelijke toestemming wettelijk is vereist, zult u commercieel gezien redelijke inspanningen treffen om ervoor te zorgen dat een eindgebruiker toestemming geeft voor het opslaan en openen van cookies, apparaatspecifieke informatie, locatiegegevens of andere gegevens op het apparaat van de eindgebruiker in verband met de Services.

Het belangrijkste onderdeel is dit: ‘…een duidelijk gemarkeerd en gemakkelijk toegankelijk privacybeleid (…) dat eindgebruikers voorziet van duidelijke en uitgebreide informatie over…’

Hoe je een privacybeleid maakt

Dit is geen overdreven moeilijk gedoe, zoals je normaal gesproken de algemene voorwaarden aan je voorbij laat gaan. Een privacybeleid is essentieel – zonder ben je kansloos. Je kunt het privacybeleid van ons bekijken om te zien hoe zoiets eruitziet, en wat er in moet komen te staan. Het lijkt ingewikkelder dan het is. Er zijn op internet genoeg sjablonen te vinden die je kunt invullen met je eigen gegevens. Zolang je beleid maar eerlijk, duidelijk en volledig is. En vergeet de link naar je privacybeleid niet op een zichtbare plek in je navigatie te zetten, zeker vlak voor je nieuwe aanmelding bij Google AdSense. Ja, echt: probeer het nu nog maar eens.