SEO teksten bestaan niet
Categorie(ën): Zoekmachine optimalisatie, Op de site zelf
Zoekmachine optimalisatie binnen je website is gigantisch langetermijnwerk, dat weten we allemaal. Je moet de meta tags voor iedere pagina perfect zien te krijgen, je moet de linkpaden binnen je website netjes hebben, je moet de juiste titels zien te vinden en die moet je gebruiken in de headings. Het zijn een aantal willekeurige voorbeelden uit alles wat je kunt doen om je website hoger in Google te krijgen. Er zijn maar weinig onderdelen op je website die je niet hoeft te optimaliseren. Alles is op zo’n manier te bewerken dat Google er het meest tevreden mee is. Slechts één ding moet je doen zonder na te denken over de zoekmachines: het schrijven van de teksten van je website. Het klinkt vreemd en het verwerpt een hoop eerdere theorieën, maar SEO teksten bestaan niet. Vroeger was dat misschien juist wel het geval, maar wij zullen je in dit artikel uitleggen waarom SEO teksten tegenwoordig echt niet meer relevant zijn.
Google’s intelligentie
Google bestaat al tientallen jaren en in die tijd heef het zich constant blijven ontwikkelen als zoekmachine. De algoritmes werden steeds allesomvattender en de Googlebots steeds intelligenter. Op die manier is het Google zo ongeveer gelukt om een website te bekijken als een bezoeker. Wanneer blijkt dat teksten overduidelijk expres volgestopt zijn met zoekwoorden of wanneer blijkt dat zinnen niet lekker lopen omdat ze puur zijn gericht op zoekmachine optimalisatie merkt Google dat op. En daar word je voor gestraft, want Google eist van iedere website dat het zich zo goed mogelijk opstelt voor de bezoeker. Je maakt je website niet voor de zoekmachines, je maakt ze voor de bezoeker en dan zijn de zoekmachines vanzelf ook tevreden.
Geen SEO teksten meer
Laat je niets wijsmaken door die zogenaamde ‘professionals’ die het wel even lukt om jouw website door middel van SEO teksten op de eerste plaats in Google te krijgen. Het is noodzakelijk dat je je teksten schrijft zonder na te denken over zoekmachine optimalisatie. Je artikel zal er dan natuurlijk uitzien en het leest prettig voor de bezoeker. Daarnaast zul je zien dat de zoekwoorden die je in eerste instantie wilde gebruiken zomaar een paar keer in je teksten staan, dat gebeurt gewoon automatisch. Wanneer je niet probeert SEO teksten te schrijven zal Google je belonen. Dat betekent uiteraard niet dat je de headings (h1, h2, h3 etc.) zomaar moet verzinnen, daar kun je wel gewoon zoekmachine optimalisatie op toepassen. Hetzelfde geldt voor de afbeeldingen die je gebruikt (title, alt, bestandsnaam).