Nummer 1 in Yahoo! en Bing
Categorie(ën): Zoekmachine optimalisatie
Er zijn maar een aantal webmasters die rekening houden met het feit dat ook Yahoo en Bing nog wel eens gebruikt worden. Begrijpelijk natuurlijk, want bijna iedereen ziet Google als standaard zoekmachine. Toch kun je een klein percentage mislopen wanneer je niet goed in Yahoo of Bing staat. Wij vroegen ons af waar deze tamelijk onbekende zoekmachines waarde aan hechten als het gaat om SEO en we zijn tot een fantastische conclusie gekomen. Het is namelijk mogelijk om de onbetwiste nummer 1 te worden zonder actief aan linkbuilding te doen. Een droom voor iedere luie websitebeheerder dus. In dit artikel zullen we je proberen uit te leggen hoe ook jij dit voor elkaar kunt krijgen.
Op welke zoekwoorden op de eerste plek?
Wat ons het meest is opgevallen is dat Yahoo websites laten scoren op de woorden uit de titel en domeinnaam. Bing, de zoekmachine van Microsoft, doet dit ook. Eerst zullen we je vertellen wat hier het nadeel van is. Stel je even voor dat je een website beheert over honden met als domein honden.nl en binnen je site heb je een pagina over hondenbrokjes. Helaas heb je een concurrent die een site heeft met als domeinnaam hondenbrokjes.nl. In dit geval maak je met de pagina over hondenbrokjes bijna geen kans om hoger te scoren dan je concurrent. Maar dan komen we ook gelijk bij het grote voordeel, want stel je nou eens voor dat jij de eigenaar bent van hondenbrokjes.nl. De conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat het makkelijk is om te scoren op de belangrijkste en meest algemene zoekwoorden van je site.
Hoe krijg je het voor elkaar?
We zullen het opnieuw uitleggen aan de hand van een voorbeeld, omdat het dan makkelijker is om te begrijpen. We hebben in dit voorbeeld nog geen website en beginnen dus echt vanaf het begin. Bedenk op dit moment al meteen op welke zoekwoorden je wilt scoren. Wij gaan even voor gordijnen kopen en dus registreren we de naam gordijnenkopen.nl en/of gordijnen-kopen.nl. Gordijnen kopen zetten we sowieso aan het begin van de title, en wat daarna volgt is puur om de bezoekers aan te trekken: Gordijnen kopen – Hele lage prijzen! Ook de description begint met Gordijnen kopen en het liefst komt het er twee keer in voor: Gordijnen kopen doe je hier, gordijnen kopen voor de meest lage prijzen. En je raadt het al, de keywords bevatten opnieuw deze twee woorden: Gordijnen, kopen, etc. etc. Nu is het voor iedere zoekmachine duidelijk dat we willen scoren op Gordijnen kopen. We zetten er een leuke website op en uiteraard doen we alles netjes volgens de regels van SEO. Hou terwijl je dit doet rekening met het volgende:
- Een nieuwe pagina? Gebruik iets als Naamvandepagina – Gordijnen kopen als titel zodat Gordijnen kopen opnieuw terugkomt.
- Heb je een plaatje van een gordijn? Gebruik Gordijnen kopen als alt en title.
- Gebruik Gordijnen kopen sowieso in de h1 en het liefst ook in de h2.
- Laat Gordijnen kopen in de teksten op je site terugkomen.
- Zet in je footer een link naar je homepage met als ankertekst Gordijnen kopen.
Wanneer je dit allemaal hebt gedaan volgt het grote verschil tussen Google en Yahoo & Bing.
Het verschil tussen Google en Yahoo/Bing
De volgende stap voor Google, en ook de meest belangrijke stap, is linkbuilding. Zonder linkbuilding is het onmogelijk om direct als nummer 1 te eindigen in Google. Sowieso kom je eerst maandenlang in de Google Sandbox terecht, en vervolgens heb je tientallen/honderden/duizenden backlinks nodig om alsnog de koppositite te bemachtigen. Wij hebben ontdekt dat Yahoo en Bing daar heel anders over denken. Door onze domeinnaam, titel, description en keywords (de belangrijkste factoren voor deze twee zoekmachines) weten Yahoo en Bing dat wij Gordijnen kopen als de belangrijkste zoekwoorden zien. Je hoeft je site alleen toe te voegen aan Yahoo en Bing (tenzij je je site zo snel mogelijk wilt laten indexeren) en je wacht af. De kans dat je vervolgens de beste positie zult bereiken is ontzettend groot.
Niet gelukt?
Het is helaas (maar logischerwijs) ook mogelijk dat je niet als nummer 1 eindigt, misschien ook niet eens als tweede of derde. Hier zouden een aantal oorzaken voor kunnen zijn.
- Sites als Google en Wikipedia zijn je concurrentie en dat is gewoon te zwaar.
- Een concurrent maakt gebruik van dezelfde techniek als wij je aanbevelen. Voorbeeld: Jij beheert gordijnen-kopen.nl en een ander beheert gordijnenkopen.nl maar omdat deze site langer bestaat win je het niet van je concurrent.
- Je zoekmachine optimalisatie is over het algemeen niet in orde.
Gelukkig komt dit (los van Wikipedia) weinig voor en is het dus niet moeilijk om die nummer 1 positie te bemachtigen om vervolgens alle bezoekers van Yahoo en Bing van harte te verwelkomen op jouw eigen website.