De 4 meestgemaakte fouten bij adverteren met Google AdWords

De 4 meestgemaakte fouten bij adverteren met Google AdWords

AdWords is het populairste advertentieprogramma ter wereld. Dat heeft het vooral te danken aan het gebruikersgemak. Google biedt vanaf je registratie op vele momenten uitleg, zowel in korte teksten als in filmpjes. Toch maken gebruikers heel veel fouten. Grotendeels door gemakzucht – even geen zin om alles door te nemen – maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat ook de doorgewinterde adverteerder nog weleens wat over het hoofd ziet. Daarom hier een overzicht van de meestgemaakte fouten, die je vervolgens zelf kunt voorkomen.

1. De tekst in de advertentie verschilt te veel van de gekozen keywords

Het is belangrijk dat de woorden in je advertentie overeenkomen met de keywords die je hebt aangegeven, de zoekwoorden waar je met je advertentie op gevonden wilt worden. Want als de advertentie compleet afwijkt van de zoekresultaten waar die tussenstaat, is je oproep gericht aan mensen die iets anders zoeken dan jij aanbiedt. Waarom zouden ze dan klikken?

2. Geen gebruik van ‘uitsluitingszoekwoorden’

AdWords biedt niet alleen de mogelijkheid om zoekwoorden aan te geven waarop je gevonden wilt worden, je kunt ook instellen bij welke keywords je juist niet wil verschijnen. Zo kun je misverstanden uitsluiten, zoekwoorden die op het eerste gezicht lijken aan te sluiten bij die je zelf hebt gekozen, maar die iets compleet anders betekenen dan wat jij aanbiedt. Je vindt deze optie onder Campagnes; Zoekwoorden; Uitsluitingszoekwoorden.

3. Te weinig naar de statistieken kijken

De creatieve internetondernemer is nog weleens geneigd zijn eigen kunstjes te overschatten. Je hebt na een lange brainstorm een advertentietekst bedacht, die gaat online en verder wil je er niet meer te veel over nadenken. Helaas is dat niet hoe het werkt. Cijfers liegen niet. Je moet jezelf verplichten continu de statistieken in de gaten te houden, zodat je verschillende teksten kunt proberen en de best werkende kunt kiezen. Uiteindelijk bepaalt de klikker.

4. Linken naar de homepage, in plaats van een specifieke pagina

Als je geen groot bedrijf beheert dat alleen aan naamsbekendheid genoeg heeft, dan is het waarschijnlijk verstandig om in je advertentie zo concreet mogelijk te zijn. Wat heb je te bieden? Zodra je dat bepaald hebt, moet de pagina waar de klikker op belandt, daar volledig op aansluiten. Diegene moet niet naar de homepage gestuurd worden, om het vervolgens zelf maar uit te zoeken. Maak het hem of haar gemakkelijk.