5 gouden tips om in dmoz terecht te komen

5 gouden tips om in dmoz terecht te komen

Categorie(ën): Directories

dmozEen vermelding in het Open Directory Project is van grote, ongekend grote waarde. En sommigen onderschatten dit nog wel eens. Vele websites maken gebruik van alle lijsten in de directory, waaronder Google. En wanneer je jouw website in dmoz weet te krijgen, is het wel eens goed mogelijk dat je PageRank aanzienlijk zult stijgen. Het is alleen jammer dat er zoveel webmasters zijn die het gewoon niet lukt om hun websites te laten toevoegen door de redacteuren. Daarom hebben wij voor een aardig lange tijd onderzoek gedaan en alle opties die we konden bedenken getest. Sommigen lukten, anderen mislukten compleet. We zijn uiteindelijk tot de volgende 5 gouden tips gekomen. Gefeliciteerd, want voor jou is het na het lezen van dit artikel een eitje om met jouw website in de grootste online directory op het internet terecht te komen.

1 – Raak bevriend met een redacteur

Dit is echt the key to succes. Wanneer jij uiteindelijk vriendelijk omgaat met een redacteur, kun je het gewoon beleefd vragen, natuurlijk wel met een omweg. Nu vraag je je af hoe je in vredesnaam vrienden wordt met zo’n redacteur. Ga eerst naar de website van dmoz en vervolgens naar de door jou gewenste categorie. Onderaan staat aangegeven wie de redacteur(en) is/zijn van deze categorie. Als dit níet staat aangegeven, dan moet je het proberen in een bovenliggende categorie, of zelfs in Word/Land. Klik op de naam van een redacteur, en zoals je ziet kun je deze een bericht sturen. Mail hem of haar tips over de categorie waar jij wilt komen te staan. Zijn er websites die niet werken? Zwaar onder de maat? In een andere taal? Mail alles wat je kunt bedenken waar de redacteur blij mee is. Waarschijnlijk krijg je een aardige dankjewel-reactie terug. Nu kun je bijvoorbeeld interessante vragen stellen over dmoz (hoeveel tijd ben je er nou aan kwijt?), om gewoon vriendschappelijk contact op te bouwen. Misschien is de redacteur waar jij contact mee hebt ook te vinden op het forum van Resource-Zone, dan is het nog makkelijker om hem of haar beter te leren kennen. Uiteindelijk komt het moment voor jouw website. Mail de redacteur een lijst met websites waarvan jij vindt dat deze in dmoz moeten komen, noem er uiteraard ook (stiekem en onopvallend) jouw website in. Met een beetje geluk besluit niet de redacteur, maar jouw vriend, dat hij deze websites zal bekijken en toevoegen.

2 – Word zelf een redacteur

Ook dit is een kansrijke optie. En psst.. op deze manier is onze website erin gekomen. Ga eerst naar de categorie waar jouw website moet komen te staan. Waarschijnlijk staat er onderaan ‘Meld je aan als redacteur’, maar klik daar niet meteen op. Kijk eerst of er een categorie dieper ligt, een subcategorie, met dus minder sites, waar jij je voor kunt aanmelden. Ook al ben je niet van plan om je site hier toe te voegen, de kans is veel groter dat je voor een kleine categorie wordt aangenomen. Als je er dan later klaar voor bent kun je gemakkelijk (ja, dat is echt simpel) rechten aanvragen voor de hoger liggende categorie. Dán voeg je jouw site toe, en klaar ben je! Het is wel van groot belang dat je goed over jouw aanmelding nadenkt, beschouw dit echt als een sollicitatie. Vul elk veld perfect in en doe je uiterste best, dan is de kans ontzettend groot dat je aangenomen wordt.

3 – Zorg ervoor dat je website in orde is

Een groot deel van de webmasters leest de richtlijnen van dmoz niet wanneer zij hun site toevoegen. Dat is jammer, want het is belangrijk dat je weet hoe jouw website in elkaar moet zitten als je een plekje wilt verdienen. Bijvoorbeeld startpagina’s, sites met teveel reclame, websites vol met gekopieerde content of sites die alleen bestaan uit affiliate-links worden allemaal echt NIET binnengelaten. Zorg er dus voor dat jij buiten deze groep valt. Maak een aantrekkelijke, vriendelijke site, met niet al te veel reclame en vooral unieke bruikbare content.

4 – Voeg je site toe aan de juiste categorie

Het toevoegen van jouw site aan de verkeerde categorie is zo’n beetje de meest fatale fout die je kunt maken. Als een editor van dmoz vindt dat jouw site niet past in zijn categorie neemt hij niet veel tijd om je ergens anders naar te verplaatsen. Dan belandt jouw website waarschijnlijk opnieuw in een verkeerde categorie, en dit proces kan eeuwig doorgaan. Misschien komt je site ooit te staan waar hij zou moeten zijn, maar het zal veel meer tijd kosten dan eigenlijk nodig is. Zoek, en denk goed na wanneer je besluit wat jouw categorie zou moeten zijn, het is echt helemaal niet zo moeilijk.

5 – Schrijf een goede titel en beschrijving

Wanneer een editor van dmoz een titel of beschrijving ziet die puur is gebaseerd op het promoten van een website, heeft hij of zij gelijk al geen zin meer om dit en aan te passen en dus ook niet om deze site toe te voegen. Niet alleen omdat de webmaster die de site aanmeldde de richtlijnen niet goed heeft gelezen, maar ook omdat het door de redacteur zelf veranderd moet worden. Schrijf dus altijd een objectieve beschrijving van jouw site en vermeld de exacte titel. De kans is dan groter dat je geaccepteerd wordt binnen de door jou aangevraagde categorie.

Heel veel succes

Al heb je dat eigenlijk niet meer nodig. Want nu je deze 5 gouden tips hebt gelezen móet het je wel lukken om je website in de directory te krijgen!

Gerelateerde artikelen: